DET ÄR BARA DERAS JOBB

Människor som jobbar inom vården, på ett eller annat sätt får väldigt ofta ta mycket skit från folk! Dom får skit över att dom kanske inte alltid hinner, dom får skit över att man får sitta och vänta länge, dom får skit när dom ger dåliga besked.. Men dom gör ju egentligen bara sina jobb! 

Så mycket vårdpersonal som vi har fått träffa så blir man bara impad över vad dom orkar med. Samtidigt som jag själv också är den som varit riktigt arg och ledsen på viss personal. En av dom är kvinnan som gjorde ultraljudet den dagen vi fick veta att något var fel med Ludwig. Jag är inte på något vis arg på henne över att hon upptäckte felet, eller att hon berättade det för oss. Det jag är arg över är sättet hon sa det på, hur iskall hon var och vad hon faktiskt sa till mig.

Det var inte så att hon satte oss ner och förklarade läget, (jag förstod redan att något var fel när hon hämtade en till läkare som skulle vara med och kolla, speciellt då dom satt och viskade till varandra!), utan den andra läkaren gick ut, jag fick torka av mig och resa mig upp från britsen och då säger hon bara rakt ut "det ser ut som att er bebis har fel på hjärtat, om så är fallet så är risken högre för att barnet skulle ha en kromosomavvikelse, vill du göra ett fostervattenprov så ni kan avgöra om ni vill behålla barnet?!". Allt detta sa hon alltså bara rakt ut i ett svep! Där stod jag och var liksom kvar i att vår son hade fel på hjärtat.. Notera att jag även var i vecka 21 och blev erbjuden att få göra ett fostervattenprov för att avgöra om vi eventuellt ville göra abort.

Som gravid var det en väldigt jobbig situation då allt man vill är att själv må bra och att barnet ska må bra. Här var det varken eller. Men jag tackade bestämt nej till ett fostervattenprov då jag vet att jag skulle älska vår son oavsett kromosomavvikelser eller inte!! 

Efter den incidenten var jag så arg, så ledsen! Hur kunde hon ens säga något så hemskt till mig? Nu i efterhand förstår jag, det är hennes jobb, det är hennes jobb att informera mig om mina valmöjligheter hur jobbiga dom än är. Det var även denna läkaren som jag var till vid nästan alla mina ultraljud, den läkaren som gjorde lite extra varje gång, den läkaren som jag skulle komma att tycka om väldigt mycket!!

Så ibland tror jag helt enkelt att man bara måste stanna upp och tänka till lite, för alla gör vi ju bara våra jobb!

(null)
Vi fick så mycket bilder, både i vanligt ultraljud och i 3D och vi behövde inte betala en krona för en enda bild! Såna saker gjorde vår läkare för oss! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Ida Norrman, 28 år

Fru till Petter & mamma till Ludwig, Lea & Liw.
FAMILJELIV . INREDNING . RENOVERING . BARNKLÄDER . PERSONLIGA TANKAR . MAT/BAKNING . LUDWIGS HJÄRTFEL .

Välkomna!
RSS 2.0